Min del av ”Varelser ur dåtid”:
Jag vill göra ett komplett, högupplöst ungdjur av Tyrannosaurus rex (runt 12 år) i 3D, med animation. Jag såg nyligen ett koncept (http://arvalis.deviantart.com/art/Saurian-Tyrannosaurus-Lifecycle-567554712) av RJ ‘Arvalis’ Palmer, concept artist på Saurian, som öppnade mina ögon för T.rex olika växtstadier. Det känns nytt och spännande, och jag föreställer mig att kunna använda modellen till en karaktärs riddjur i ett framtida projekt.
För mig betyder ”Varelser ur dåtid” inte bara att det kommer från ett intresse ur min barndom, utan också att det rör sig om ett urtida djur.
Dagens tankar:
Jag velar i hur hög upplösning jag vill animera i: spelgrafik med bumpmap, eller filmkvalité. Hur yttrar sig skillnaden i hur jag arbetar på modellen – både i ett tidigt och senare skede?
Diskuterade struktur på hur vi vill uppdatera workbooken.
Ska kolla upp hur man 1) gör och 2) använder penslar i modelleringsprogram. Glömde skriva in i draften att jag kanske kommer använda zBrush för högupplöst modellering, om jag går ifrån Blenders inbyggda.
Borde jag presentera en sammanfattning av dinosaurier och fjädrar?
Fjädrarna på T.rex antas vara av den sort som kallas ”dinofuzz”, pälsliknande. En annan tyrannosauroid, Yutyrannus huali, är den största kända dinosaurien man idag känner till som bevisat hade fjädrar. Tyrannosaurus var större än Yutyrannus, upp mot 3 meter längre och uppskattningsvis 4-5,5 ton tyngre, och levde 57-59 miljoner år senare (sen krita vs tidig krita).
Dinofuzz / filamentous integument = Trådaktiga keratinutväxter (fritt översatt, ska försöka hitta den korrekta svenska termen!)
Kollar upp exempel på vetenskaplig poster.
1)Lunds universitet
Likt Saurian så tänker jag titta på emu-fötter för referensmaterial.
Skin vs scales. Hur yttrar sig skillnaden?
Individen BMRP 2002.4.1 ”Jane” verkar vara ett ungdjur, får leta efter mer material där.
Kolla diskussionen om Nanotyrannus, ungdjur vs egen art.
Kolla böjlighet och extremposer i bakben. Hand- och klohållning.
Kolla strutsbefjädring, diskussion om fjäderlösa lår för snabba djur + överhettningsrisk?
Hur lösa fjädrar/päls i 3D snyggt?
Kolla icke-muskliga ”läppar” (ej däggdjursläppar!) för reptiler, och diskussion för dinosaurier.
Förutom att ha ett stort huvud, hade ”Stan” en kort nacke?
Listar några referenser:
Saurian
http://saurian.maxmediacorp.com/
Your dinosaurs are wrong https://www.youtube.com/playlist?list=PLaCDmykyjVw_B983AQ2iGuZOA3ZLJ8Sry
https://en.wikipedia.org/wiki/Yutyrannus
https://en.wikipedia.org/wiki/Tyrannosaurus
Jämföra med andra ungdjur?
http://scotthartman.deviantart.com/art/Gorgosaurus-libratus-323134865
http://scotthartman.deviantart.com/art/Jurassic-Nursery-385903017
Svansmuskulatur
http://www.skeletaldrawing.com/home/2011/03/t-rex-baby-got-back.html
TED-talk om växtstadier (kontroversiellt?)
Stan och Sue
http://scotthartman.deviantart.com/art/Stan-n-Sue-comparison-360918612
Svans- och poseringsprat
Paleontological Contributions
http://paleo.ku.edu/contributions.html
Om Yutyrannus
http://www.nature.com/nature/journal/v484/n7392/full/nature10906.html
Skelett
http://scotthartman.deviantart.com/art/The-leg-bone-is-connected-to-the-369434761
Kranium (mer eller mindre T.rex)
http://scotthartman.deviantart.com/art/Bones-of-the-theropod-skull-367776652
//Martina