Martina

Dinoworkbook 2

”Jane” var det andra fossilet som klassifierats som Nanotyrannus, men efter examination av en bit ur lårbenet visade det sig att individen var 11 år gammal och inte färdigvuxen. Hittar inte ursprungskällan!

Hur mycket av ”Jane” finns?

Svårt att hitta vetenskapliga artiklar om Nanotyrannus-diskussionen…

Kajorna på gräset utanför rör sig i par. Jag gillar tanken på min modell som den ena halvan av ett människa-och-ridjur-par, vill utveckla 3D-scenen åt det hållet senare.

”The timing of when sutures between skull bones fuse in dinosaurs varies among individuals and may not be a good indicator of growth stage. And in a 1999 study of growth changes in tyrannosaurid skulls, paleontologist Thomas Carr found that none of the bone fusions claimed by Gilmore or Bakker and colleagues were actually visible. That, in addition to typical characteristics of immature animals such as large, round orbits and the texture of the bone, identified the skull as a juvenile tyrannosaurid, most likely a young Tyrannosaurus rex.” (http://www.smithsonianmag.com/science-nature/the-origin-of-a-little-tyrant-130792981)
Med detta i åtanke tänker jag ignorera vidare diskussion om artbestämning och köra på antagandet att ”Jane” representerar ett ungdjur av T.rex, och använda individens outline för min modell. (Jag verkar i alla fall vara i gott sällskap)

Utgår preliminärt från Scott Hartmans siluett (som jag tidigare länkat till). Men med tanke på t.ex. ”Stans” stora huvud så tänker jag tillåta lite konstnärlig frihet!

Hur placera dewclaws?

Det är svårt att hitta topdown eller frontal view på skelettrekonstruktioner.
Kollar på foton av ”Janes” skelett på museum, för att försöka se proportionerna från andra vinklar än sidan.

Var fäste fjädrarna på armen? Andra fingret, som många dromaeosaurider, eller högre?

Papegojors pupiller krymper märkbart när de gör läten. Andra fåglar?

Starar ser intressanta ut när de sjunger, burrar upp halsen. (Och hjässfjädrarna, lite)

Fyller ut en silhuett som jag ska sätta in muskler i, och sedan fjäderdräkt.

Kommentera

