Therese

Bas

Undrade om jag skjutit mig själv i foten genom att göra min basmodell med lite krökt rygg från början (då människomodeller vanligtvis är utsträckta a’la Da Vincis ”Vitruve Luc Viatour”) men kollade runt lite på andra modellreferenser och såg att de använde olika sätt. Min modell kommer dessutom inte vara särskilt rörlig utan mestadels armarna kommer animeras/poseras om något. För att få en hanterbar base mesh och slippa göra om misstag i dess geometri tog jag tips från denna tutorial:

Händerna på varelsen kommer nog gå igenom en massa jobb i skulpteringsprogrammet Zbrush så jag fick tips där om smidig hantering av olika verktyg som finns inom programmet.

http://docs.pixologic.com/user-guide/3d-modeling/modeling-basics/creating-meshes/dynamesh/
http://pixologic.com/zbrush/features/decimation/
http://pixologic.com/zbrush/features/UV-Master/

De två sista länkarna kan vara till stor hjälp när jag ska exportera för texturering och (förhoppningsvis) animering .

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s