Martina

Dinoworkbook 10

Tittar på Renderman för Blender.

Så hittade jag den här videon: http://www.youtube.com/watch?v=RKBh9GQaZXo
Kluvna känslor. Har inte tittat på den, men jag kommer antagligen få se hur bra edgeflow man egentligen kan förvänta sig från min sorts modell. Överväger att spara den tills jag modellerat klart helt, för att istället kunna jämföra min ”egen” modellering med ett alternativ. Annars vet jag att jag kommer vilja ta bort mycket av min nuvarande modell, fast den också representerar nedlagd tid. Kanske tittar på ”part 2 – sculpting and uv unwrapping” i stället, eftersom jag inte börjat med det än på modellen.

Laddar ner Sculptris (gratis light-version av ZBrush), för nu har jag läst om hur Blender kraschar vid (väldigt) högupplöst skulptering.

Viktigt: http://dinogoss.blogspot.co.uk/2013/06/youre-doing-it-wrong-cgi-feathered.html
Partikel-hår/”fjädrar” vs modellerad befjädrad siluett! Vad är viktigast för mig – att lära mig använda Blenders partikelsystem, eller min modells slutliga utseende? Kommer min modell se löjlig ut med partikelsystem? Kommer den se högupplöst ut om jag modellerar en befjädrad outline? Det är viktigt att jag bestämmer mig innan jag höjer upplösningen på meshen, annars blir det besvärligt att ordna efteråt. Har jag tid att testa båda sätten?

Modellera/partikelsystem på ett översta lager, på en siluett som är befjädrad?

Ett knepigt exempel på vad jag vill åt: https://youtu.be/eeJ38HE8Q7U?t=1m23s
När fågeln ”Kevin” hotfullt fluffar upp fjädrarna, det är det ”fluffandet” jag vill åt när min Tyrannosaurus blir rädd. MEN, är det något jag kan komma åt med ett översta lager planes? Tydligen är individuell fjäderrendering något väldigt prestandakrävande (förunnat stora studios som Pixar).
Igen: https://youtu.be/eeJ38HE8Q7U?t=1m45s
Pausa när Kevin är på hunden, det fluffet kan nog fungera med en massa texturerade planes.

Fast partikelgenererad päls behöver ju inte se dåligt ut! https://www.youtube.com/watch?v=EtY6y5KGdPU

En blandning? Partiklar på korta områden, planes på de längsta (där jag vill ha kontroll för animering)?

Proportionerna på fötterna är nästan helt godtyckliga. Jag tror att det mountade fossilet visar att den längsta tåns yttersta led kan ligga plant med marken när de två kortare bara nuddar marken med klotipparna. Men svårt att testa i ett modelleringsstadie, så jag gör mer eller mindre vad som ”verkar rimligt”.
Bilder på emu-fötter hjälper inte med proportione
r mellan tår, men fick mig att inse att huden mellan tårna borde gå ihop tidigare än jag trodde.
Kollar upp fotavtryck av T., hittade en trackway. http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0103613
Verkar som att den gick med fötterna nästan mitt under kroppen (som på lina), bra att komma ihåg.

Kommentera

