Martina

Dinoworkbook 11

Börjar känna av det-närmar-sig-slutet-stressen, vilket yttrar sig i frågor som ”vad är viktigt?” och ”hur får jag fram det viktiga med så enkla medel som möjligt?” Viktiga detaljer: sånt som sitter på djurets främre del, eftersom det är så jag vill beskära slutbilden – ögon, tänder, fluffet på halsen, ansiktets textur.

Satte in ögat för att bättre förhålla mig till ansiktets proportioner. (lärde mig nyligen under en komplettering att det är viktigt att sätta in ögat i ett tidigt skede, innan ansiktet fått så mycket geometri som måste flyttas)

Kom på ett sätt jag skulle kunna ha partikelpäls på halsen, men ändå kunna styra ”fluffandet” på halsen: en bunt planes i rader som är riggade, så växer partiklarna ut från ytan riktat från modellens kropp. Animerar jag geometrin lär partiklarna följa med!

Det finns en oro i mig över att göra en korrekt rekonstruktion, för att personer som kan mer än mig om T.rex anatomi kommer kunna titta på min modell och förkasta mitt arbete som slarvigt undersökt. På många sätt gör jag, undermedvetet, modellen för en grupp som har andra krav på rekonstruktioner än jag kan sätta på mig själv under den här kursens tidsspann. Det finns såklart en enkel lösning att peka ut: jag gör ingen rekonstruktion, utan en inspirerad modell. Det finns olika krav på de två. Men jag har ofta svårt att inte se mitt första arbete inom en genré som att det även är min svanesång.

Kommentera

