Therese

Vid sans

I takt med att deadline kommer närmre och att julen står för dörren börjar effektiviseringstänket komma in, med vad som är viktigast att få klart till januari. Tankar kring animering börjar övergå i att det får bli en poserande modell istället.

Nytt fokus: Ägna stor del åt skulptering och texturering i Zbrush. Jag är mer angelägen att lära mig mer om arbetssättet i programmet och utveckla mina kunskaper med dess verktyg. Texturen kommer att skapas med hjälp av polypainting i Zbrush och efterbandling i Photoshop i mån av tid.

Likt Martina har jag nog placerat min modell i rekonstruktionsfacket och därmed omedvetet satt upp gränser och högra krav på hur Leshyn ska framställas. Men denna gestaltning ska inte demonstrera en fulländad bild av varelsen Leshy, såsom de uppväxta med den slaviska folksägnen såg/ser den, utan detta ska bli ett resultat av min nutida situerade kunskap och det jag tar med mig från barndomen. Undersökningen kring Leshy står som en grund men formas och manipuleras utefter de estetiska val jag väljer. I intra-aktionen mellan dessa val, verktyg och medvetande hoppas jag kunna skapa något som vackert representerar mitt mål med denna kurs.

Sagan kommer vara lik sägnen med Leshys beteende och omgivande miljö (se min tankekarta i inlägget ”Lesij). Först hade jag tänkt en audiovisuell representation men där tillkommer ytterligare ett element som jag inte kan implementera i denna kurs; så istället för att visa på Leshys nära samband med vargar med hjälp av vargläten tänkte jag att den omgivande miljön kan bestå av tassavtryck. Väljer jag sedan att skapa något audiovisuellt av det är det lätt att lägga till i efterbearbetningen.

Mer om miljö och story kommer dyka upp och bearbetas allt utefter hur fortskridandet av modellen går.

Kommentera

