Therese

Falskhet

En del förändringar och funderingar har skett sen sist. Jag kan nog inte få ut allt jag velat i min gestaltning, en del har påverkats av att man blivit mindre sporrad av skolan då det pratats om att gestaltningen inte har någon större roll för betygssättningen.

Det märks tydligt av att jag inte är oberoende i mitt gestaltande. Det är ju trots allt till för mig i första hand (som portfolio) och därför tillåter jag att den präglas av mig här och nu; på denna plats jag befinner mig på. Den speglar en del av mitt hälsotillstånd och känsloliv. Detta har gjort att en del ”kosmetiska” försköningar som tex aroniabären plockats bort ur designen.

‘Döm inte hunden efter håren’ lyder ju ett ordspråk. Leshy må fortfarande ha de lekande dragen som att förvirra folk ute i skogen, vissla och skratta men vid första anblick ska hans yttre se skräckinjagande ut. Likt på hjortar fungerar hornen som försvar men visar även styrka för att imponera under parningssäsong.

När Leshy visar tillit kan han formskifta till något mindre hotfullt. Bedrägligt beteende blir dock inte ostraffat. Ord är flyktiga, dina handlingar är det mer sanna. Inkräktar en sådan karaktär på Leshys territorium kommer den inte undan. Visar den uppriktig ånger kan det finnas en chans…

Det börjar likna en gestaltning av inre demoner.
Tar tankarna till Hoziers ”Arsonist’s Lullaby.”

When I was a child I heard voices
Some would sing and some would scream
You soon find you have few choices
I learned the voices died with me
All you have is your fire

And the place you need to reach
Don’t you ever tame your demons
But always keep them on a leash

Kommentera

