Therese

Polypaint

Det goa med Zbrush är att man kan välja att göra UV-kartor före eller efter man har ”målat” på modellen eftersom Zbrushs polypaint inte är avhängig av en perfekt UV-karta.

Jag har testat smidiga ‘Decimation Master’ som fick ner min topologi från ca 2 miljoner polygoner till 763k och det blev knappt märkbart!
Jag kommer dock börja med att måla den högupplösta modellen och om det skiter sig kopierar jag över processen till min mindre högupplösta modell. För att hinna samla mer kunskap om detta och få ett tillfredsställande resultat med polypainting/texturering fick jag nöja mig med skulptering av modellen och gå vidare.

Så nu är det bara att ”Pessa, pessa och måla, måla” som jag tydligen sa i väldigt unga år..

Under veckan har vi också diskuterat och gjort en slags mock-up på hur vår poster ska se ut.

Skärmavbild 2016-01-07 kl. 17.46.58 copy
Note: Det räcker inte med att bara fylla i en färg och låta ljussättningen göra resten. Därför växlar jag mellan renderingslägena Preview & Flat Shading. Äsch jag slänger på några miljoner polygoner till.

Kommentera

